مدل داده‌ای در اکسل

در مقاله قبلی داده‌های فروش شرکت را با کمک ابزار پاور کوئری پاکسازی کردیم. در این مقاله قصد داریم که به مدل سازی داده‌های فروش با کمک ابزار پاور پیوت بپردازیم.

فرض کنید که مدیریت گزارش مقدار فروش پرسنل بر اساس جنسیت را بخواهد. شما داده‌های فروش را از واحد فروش تهیه کردید و طبق مقاله آن را پاکسازی کردید. داده‌های مربوط به پرسنل را هم از واحد منابع انسانی تهیه کردید و خدا را شکر داده‌های تمیزی بود و احتیاج به پاکسازی نداشت. حالا قصد دارید که مقدار فروش را بر اساس جنسیت پرسنل مشخص کنید. جهت انجام این کار ابتدا باید مدل داده‌ای را تهیه کنید.

مدل داده‌ای در اکسل چیست؟

با کمک مفهوم مدل داده‌ای و ابزار پاور پیوت، می‌توان هر کدام از شیت‌های اکسل را به حافظه اکسل بارگزاری کرد و سپس با یک درگ اند دراپ ساده، بین ستون‌های مشترک ارتباط برقرار کرد. قبل از تولد ابزار پاور پیوت، اکسل کاران از فرمول جهت ارتباط بین شیت‌ها استفاده می‌کردند. گاهی این ارتباطات پیچیده بود و اکسل کاران مجبور بودند بارها از توابعی چون VlOOKUP, SUMIF, INDEX … استفاده کنند. اما با کمک این ابزار، ارتباط بین شیت‌ها به راحتی درگ اند دراپ انجام می‌شود.

برای ساخت مدل داده‌ای به هر دو داده مربوط به فروش و پرسنل احتیاج داریم. تصاویر فایل مربوط به این دو داده را در ادامه مشاهده می‌کنید.


 

 

شیت‌ها حتما باید به صورت جدول باشند. شیت فروش (Sale) به صورت جدول است. اما شیت کارمندان (Employee) به صورت جدول نیست. در اولین گام باید این شیت را به جدول تبدیل کنیم. برای تبدیل داده‌های این شیت به جدول کافی است که ابتدا تمام داده‌ها را انتخاب کنیم و سپس از منو Insert گزینه Table را انتخاب کنیم. داده‌ها به جدول تبدیل می شوند.

 

 

در مرحله بعدی باید هر دو جدول Sale و Employee باید به دیتا مدل اضافه شوند. برای اضافه کردن این دو جدول کافی است آنها را انتخاب کنیم و سپس از منو Power Pivot گزینه Add to Data Model را انتخاب کنید. اگر که منو Power Pivot را مشاهده نمیکنید، باید طبق این مقاله آن را فعال کنید.

 

پس از اضافه کردن هر دو جدول به مدل داده‌ای در پاور پیوت، تصویری مشابه تصویر زیر را مشاهده میکنید.

  1. آیکون پاور پیوت
  2. دو جدول Sale و Employee که به فضای پاور پیوت اضافه شده است.
  3. داده‌های جدول Employee
  4. انواع روش‌های نمایش مدل داده‌ای. در حال حاضر نمایش داده‌ای در حالت Data View قرار دارد. اما در مرحله بعدی و ساخت ارتباط بین دو جدول Sale و Employee از حالت Diagram View استفاده می‌کنیم.

بر روی گزینه Diagram View که در تصویر بالا با شماره ۴ مشخص شده است کلیک ‌کنید. نحوه نمایش جداول تغییر می‌کنید و به صورت زیر نمایش داده می‌شود. جهت ارتباط بین این دو جدول کافی است که بر روی EmployeeID در جدول Sale کلیک کنید و آن را به سمت Id در جدول Employee بکشید و رها کنید. ستون EmployeeId در جدول Sale حاوی شماره پرسنلی هر کدام از پرسنل است. ستون Id در جدول Employee نیز حاوی شماره پرسنلی هر کدام از پرسنل است. بنابراین اطلاعات موجود در این دو ستون یکسان است و می‌توان این دو را به هم متصل کرد.

برای تهیه گزارش کافی است بر روی گزینه PivotTable که در تصویر زیر مشخص شده است کلیک کنید. در ابتدا از شما سوال می‌پرسد که PivotTable در یک شیت جدید ساخته شود و یا بر روی شیت جاری. گزینه شیت جدید را انتخاب کنید.



پس از انتخاب شیت جدید، صفحه‌ای مشابه تصویر زیر باز می‌شود. گزارش در قسمتی که با شماره ۱ مشخص شده است، نمایش داده می‌شود. جهت ساخت گزارش باید سطرها، ستون‌ها و مقادیر را از ستون سمت راست که با عدد ۲ مشخص شده است، انتخاب کنید.

از ستون سمت راست، و از جدول فروش مهر، گزینه Sales را انتخاب می‌کنیم. این گزینه مقدار فروش را مشخص می‌کند. سپس از جدول Table3 گزینه جنسیت را انتخاب می‌کنیم. نتیجه گزارش ساخته شده را در سمت چپ مشاهده میکنید.


فایل نهایی را از اینجا دانلود کنید.

1 دیدگاه برای “مدل داده‌ای در اکسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.