معرفی پاور ویو

همانطور که قبلا هم اشاره کردم، ابزار هوش تجاری در اکسل، بر اساس سه گام اصلی هوش تجاری از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. گام اول جمع آوری و پاکسازی داده است و ابزار Power Query به آن اختصاص دارد. گام دوم مدلسازی داده است و ابزار Power Pivot جهت مدلسازی داده به کار گرفته شده است. گام سوم بصری سازی داده است که با کمک ابزار Power View انجام می‌شود. در صورتی که از خوانندگان قدیمی سایت خانه هوش تجاری ایران باشید، می‌دانید که تا کنون ابزار Power Query و Power Pivot‌ به ترتیب جهت پاکسازی و مدل سازی داده را بررسی کردم. در این مقاله و چند مقاله آتی به بررسی ابزار بصری سازی داده Power View‌ می‌پردازم.

پاور ویو چیست؟

طبق تعریف سایت مایکروسافت، پاور ویو ابزار بصری سازی و مرور داده است که از سال ۲۰۱۳ جهت ساخت داشبوردهای مدیریتی به اکسل اضافه شده است.

نحوه فعال کردن پاور ویو

در اکسل ۲۰۱۳، با نصب ابزار هوش تجاری در مایکروسافت، طبق آموزش زیر، پاور ویو در تب Insert ظاهر می‌شود.

 

 

 

 

در اکسل ۲۰۱۶ باید، علاوه بر مراحل بالا، مراحل زیر را انجام دهید تا پاور ویو را در تب‌های اکسل مشاهده کنید.

 

دقت کنید که پاور ویو با سیلور لایت کار می‌کند. سیلور لایت چیست؟ طبق تعریف ویکی پدیا، سیلورلایت یک بستر برنامه سازی تحت وب مشابه ادوبی فلش است و قابلیت‌های چند رسانه‌ای، گرافیک و پویانمایی را به برنامه اضافه می‌کند. به عبارت دیگر، برای اینکه مایکروسافت یک سری قابلیت‌های گرافیکی را به پاور ویو اضافه کند، از سیلور لایت استفاده کرده است.

خبر خوب اینکه نصب سیلور لایت اصلا کار سختی نیست. فقط کافی که این فایل چند مگی را از سایت رسمی مایکروسافت دانلود و با چند کلیک ساده و در عرض چند ثانیه نصب کنید. خبر بهتر اینکه مایکروسافت قول داده که در نسخه‌های بعدی، HTML5 را جایگزین سیلور لایت کند و در نتیجه دیگر برای استفاده از پاور ویو به نصب سیلور لایت نیاز ندارید.

منبع داده پاور ویو

گفتیم که پاور ویو ابزار بصری سازی مایکروسافت است و ابزار بصری سازی، ابزاری است که یک سری اطلاعات را به صورت بصری نمایش می‌دهد. بنابراین پاور ویو به یک منبع اطلاعاتی نیاز دارد که به آن وصل شود و داده‌ها را از آن بخواند و نمایش دهد. این منبع داده می‌تواند یک شیت ساده در اکسل باشد، یا یک مدل داده‌ای در پاور پیوت و یا حتی کیوب در SSAS.

چه کارهایی را می‌توانم در پاور ویو انجام دهم؟

-می‌توانید از ابزارهای بصری سازی مانند جدول، نمودار میله‌ای، نمودار دایره‌ای، نقشه … استفاده کنید و داده‌ها را با کمک این ابزار نمایش دهید.

-می‌توانید داده‌ها را به صورت صعودی، نزولی مرتب کنید، برای آنها فیلتر و اسلایسر تعریف کنید.

-می‌توانید گزارش تهیه شده در پاور ویو را در شیرپوینت منتشر کنید.

در مقالات بعدی به بررسی بیشتر پاور ویو می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.