هوش تجاری و کسب و کارهای کوچک

در اوایل زندگی هوش تجاری، بسیاری از تحلیل گران معتقد بودند که هوش تجاری صرفا برای سازمان های بزرگ است. اما الان تحلیل ها تغییر کرده است و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تمام شرکت ها در تمامی سایزها به هوش تجاری نیاز دارند. هوش تجاری امکانات و ابزارهای مختلفی در اختیار کاربران اش قرار می دهد و سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که کدام ابزار هوش تجاری برای کسب و کارهای کوچک مناسب است؟
برای پیدا کردن پاسخ این سوال، سایت های مختلفی را در اینترنت جستجو کردم. از فروشندگان ابزار هوش تجاری و دلایل آنها در پیشنهاد هوش تجاری به کسب و کارهای کوچک تا کسب و کارهای کوچک و تجربه آنها در استفاده از هوش تجاری.تقریبا تمام آنها بر روی سه ابزار زیر توافق داشتند.

دشبورد
منابع مالی، زمانی و نیروی انسانی در کسب و کارهای کوچک محدود است و متخصیص لاکچری مثل تحلیلگر داده در کسب و کارهای کوچک وجود ندارد. افراد اغلب چندین کار و تخصص را با هم انجام می دهند و زمان و انرژی زیادی را صرف یافتن داده و تحلیل آنها می کنند. دشبوردها دید سریع و ساده ای از شاخص های اصلی کسب و کار فراهم می کند و کارکنان شرکت های کوچک می توانند در کمترین زمان، بیشترین حجم داده مربوط به کسب و کار را دریافت کنند.

شاخص کلیدی عملکرد
دشبورد مهم است اما تمام ماجرا نیست. برای اینکه دشبورد مفید و قابل استفاده باشد، باید شاخص های درستی در آن قرار داشته باشد. شاخص ها با توجه به کسب و کار تعریف می شود و نشان دهنده مهم ترین معیارهای ارزیابی کسب و کار است. فرقی نمی کند که کسب و کار کوچک هستید یا سازمان بزرگ، در هر دو صورت باید هدف و چشم انداز داشته باشید و شاخص هایی برای پیگیری رسیدن به اهداف سازمان یا شرکت را تعریف کنید.

گزارش ساز
پیش از ظهور هوش تجاری، مدیران شرکت و سازمان به علت فقدان وجود دانش فنی لازم، جهت بررسی هر گزارش از وضعیت سازمان، باید درخواست تهیه گزارش را به واحد آی تی ارائه می دادند و نتیجه را از واحد آی تی دریافت می کردند. با ظهور هوش تجاری، یک لایه مفهومی بر روی پایگاه داده سازمان قرار گرفت و مدیران می توانستند با مراجعه به سامانه هوش تجاری، گزارشات خود را تهیه کنند. دقت کنید این قسمت از سامانه هوش تجاری که اصطلاحا گزارش ساز نامیده می شود، برخلاف واحد آی تی ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته در دسترس است.
کسب و کار شما از کدام ابزار هوش تجاری استفاده می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.