ابزار هوش تجاری در مایکروسافت (۱)

طبق گزارش گارتنر در سال ۲۰۱۸، شرکت مایکروسافت به مقام Leadership ابزارهای هوش تجاری دست یافته است. در این مقاله قصد داریم به بررسی ابزارهای و سرویس‌های مایکروسافت جهت ارائه هوش تجاری بپردازیم.

 

به طور خلاصه مایکروسافت سه سرویس اصلی را به هوش تجاری اختصاص داده است که عبارتند از: سرویس انتقال و یکپارچه سازی داده (SSIS)، سرویس پایگاه داده تحلیلی (SSAS)
و سرویس‌ گزارش گیری (SSRS).

گذشته از این سه سرویس مایکروسافت ویژگی‌هایی به برنامه پرطرفدار اکسل افزوده است که با کمک آنها امکانات هوش تجاری به آن اضافه شده است از جمله، Power Pivot, Power View, Power Query, Power Map

Power Bi محصول جدید و قدرتمند دیگری از شرکت مایکروسافت است که با هدف ابزار هوش تجاری سلف سرویس توسعه داده شد و این روزها به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

با توجه به رشد روزافزون استفاده از گوشی‌های همراه، مایکروسافت هم از ابزارهای تولید اپلیکشن موبایل غافل نماند و با کمک Mobile Report Publisher به حوزه انتشار گزارش و دشبورد بر روی گوشی تلفن همراه قدم گذاشت.

در ادامه این مقاله و مقاله آتی به معرفی و بررسی هر یک از این ابزارها و سرویس‌ها می پردازیم.


سرویس SSIS: نام این سرویس مخفف عبارت SQL Server Integration Service است و به معنی سرویس یکپارچه سازی اس کیو ال سرویس است. این سرویس در واقع عملیات ETL را انجام می‌دهد. ETL به مجموعه عملیات‌های مربوط به جمع‌آوری ویکپارچه سازی داده‌ها اطلاق می‌گردد. نمونه‌ای از فضای سرویس SSIS را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.


سرویس SSAS: نام این سرویس مخفف SQL Server Analysis Service است و به معنی سرویس تحلیلی اس کیو ال سرور است. با کمک این سرویس داده‌ها به صورت چندبعدی (Multi Dimension) ذخیره می گردد و امکان گزارش گیری و تحلیل داده‌ها با سرعت بسیار بالا فراهم می‌شود. نمونه‌ای از فضای این سرویس را در تصویر زیر مشاهده می کنید.


سرویس SSRS: این سرویس مخفف SQL Server Reporting Service است و امکان تهیه و مدیریت گزارش و دشبوردهای مدیریتی را فراهم می‌کند.
نمونه ای از محیط این سرویس را تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

 


در مقاله بعدی به بررسی دیگر ابزارهای هوش تجاری مایکروسافت می‌پردازیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.