از کدام نمودار جهت نمایش داده استفاده کنیم؟ (۱)

داده ها با طیف متنوعی از نمودارها نشان داده می شوند، اما کدام نمودار وضعیت داده های را به بهترین نحو نمایش می دهد؟ دقت کنید که نمودارها جهت شفاف سازی اطلاعات به وجود آمدند و انتخاب اشتباه نمودار منجر به کج فهمی داده ها شده و اطلاعات درست را به تحلیلگر منتقل نمی کند و ممکن است کاربران نهایی را به اشتباه بیاندازید.

نمودارها به صورت کلی به ۴ دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : نمودارهای مقایسه ای، نمودارهای ترکیبی، نمودارهای توزیع و نمودارهای رابطه ای. در ادامه انواع به بررسی انواع نمودارها می پردازیم.

 

 

نمودار مقایسه ای

نمودار های مقایسه ای، همانطور که از نام آنها مشخص است برای مقایسه چند قلم اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرند و به سادگی کمترین و بیشترین مقدار را نمایش می دهند. با توجه به نوع اقلام اطلاعاتی و گزارش های مورد نظر می توانید از این دسته از نمودارهای استفاده کنید.

 

ستونی: در صورتی که اقلام اطلاعاتی وابسته به زمان نیستند و تعداد آنها کم است، بهترین انتخاب برای نمایش آن، نمودار ستونی است.

 

میله ای: در صورتی که اقلام اطلاعاتی وابسته به زمان نیستند و تعداد آیتم هایی که قرار است مقایسه شوند، زیاد باشد بهتر است که از نمودار میله ای استفاده کنید.

 

رادار: در صورتی که داده های شما شامل شرایط زیر می شود، وابسته به زمان است، در دوره های زمانی مختلف تکرار می شود و تعدا اقلام اطلاعاتی که قرار است با هم مقایسه شوند، اندک است، بهترین گزینه برای نمایش آن، نمودار رادار است. در نمودار زیر تعدا خرید مشتریان در فصل های مختلف مقایسه شده است.

خطی: آیا داده های شما وابسته به زمان است اما تکرار آن در دوره های زمانی مختلف اهمیتی ندارد؟ از نموار خطی استفاده کنید. نمونه آن را در ادامه می بینید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.