معرفی پاور ویو

همانطور که قبلا هم اشاره کردم، ابزار هوش تجاری در اکسل، بر اساس سه گام اصلی هوش تجاری از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. گام اول جمع آوری و پاکسازی داده است و ابزار Power Query به آن اختصاص دارد. گام دوم مدلسازی داده است و ابزار Power Pivot جهت مدلسازی داده به کار گرفته شده است. گام سوم بصری سازی داده است که با کمک ابزار Power View انجام می‌شود. در صورتی که از خوانندگان قدیمی سایت خانه هوش تجاری ایران باشید، می‌دانید که تا کنون ابزار Power Query و Power Pivot‌ به ترتیب جهت پاکسازی و مدل سازی داده را بررسی کردم. در این مقاله و چند مقاله آتی به بررسی ابزار بصری سازی داده Power View‌ می‌پردازم.

پاور ویو چیست؟

طبق تعریف سایت مایکروسافت، پاور ویو ابزار بصری سازی و مرور داده است که از سال ۲۰۱۳ جهت ساخت داشبوردهای مدیریتی به اکسل اضافه شده است.

نحوه فعال کردن پاور ویو

در اکسل ۲۰۱۳، با نصب ابزار هوش تجاری در مایکروسافت، طبق آموزش زیر، پاور ویو در تب Insert ظاهر می‌شود.

 

 

 

 

در اکسل ۲۰۱۶ باید، علاوه بر مراحل بالا، مراحل زیر را انجام دهید تا پاور ویو را در تب‌های اکسل مشاهده کنید.

 

دقت کنید که پاور ویو با سیلور لایت کار می‌کند. سیلور لایت چیست؟ طبق تعریف ویکی پدیا، سیلورلایت یک بستر برنامه سازی تحت وب مشابه ادوبی فلش است و قابلیت‌های چند رسانه‌ای، گرافیک و پویانمایی را به برنامه اضافه می‌کند. به عبارت دیگر، برای اینکه مایکروسافت یک سری قابلیت‌های گرافیکی را به پاور ویو اضافه کند، از سیلور لایت استفاده کرده است.

خبر خوب اینکه نصب سیلور لایت اصلا کار سختی نیست. فقط کافی که این فایل چند مگی را از سایت رسمی مایکروسافت دانلود و با چند کلیک ساده و در عرض چند ثانیه نصب کنید. خبر بهتر اینکه مایکروسافت قول داده که در نسخه‌های بعدی، HTML5 را جایگزین سیلور لایت کند و در نتیجه دیگر برای استفاده از پاور ویو به نصب سیلور لایت نیاز ندارید.

منبع داده پاور ویو

گفتیم که پاور ویو ابزار بصری سازی مایکروسافت است و ابزار بصری سازی، ابزاری است که یک سری اطلاعات را به صورت بصری نمایش می‌دهد. بنابراین پاور ویو به یک منبع اطلاعاتی نیاز دارد که به آن وصل شود و داده‌ها را از آن بخواند و نمایش دهد. این منبع داده می‌تواند یک شیت ساده در اکسل باشد، یا یک مدل داده‌ای در پاور پیوت و یا حتی کیوب در SSAS.

چه کارهایی را می‌توانم در پاور ویو انجام دهم؟

-می‌توانید از ابزارهای بصری سازی مانند جدول، نمودار میله‌ای، نمودار دایره‌ای، نقشه … استفاده کنید و داده‌ها را با کمک این ابزار نمایش دهید.

-می‌توانید داده‌ها را به صورت صعودی، نزولی مرتب کنید، برای آنها فیلتر و اسلایسر تعریف کنید.

-می‌توانید گزارش تهیه شده در پاور ویو را در شیرپوینت منتشر کنید.

در مقالات بعدی به بررسی بیشتر پاور ویو می‌پردازم.

اسلایسر در پیوت تیبل

اولین بار موقع کار با پاورپیوت با اسلایسر آشنا شدم. با کمک پاورپیوت یک پیوت تیبل ساخت و بعد دیدم کلی امکانات مختلف دارد. بعد از آن هم شد پایه ثابت دشبوردها. بعدها فهمیدم که میشه به عنوان یک فیلتر برای جدول هم از آن استفاده کرد.
وقتی خواستم این مقاله را بنویسم، نمیدونستم از کجا باید شروع کنم و اسلایسر را چطور تعریف کنم. مدتها با هاش کار کرده بود اما تعریف دقیقی ازش نداشتم. بنابراین اول رفتم سراغ خود سایت مایکروسافت که ببینم مایکروسافت اسلایسر را چطور تعریف کرده است. مایکروسافت معتقد که اسلایسرقابلیتی برای فیلتر کردن جدول، پیوت تیبل و جدول است.
مساله بعدی و البته مهمتر از تعریف اسلایسر، این بود که چطور اسلایسر را به صفحه اضافه یا حذف کنم و اینکه چه تنظیماتی دارد و چطور می‌تون از آن تنظیمات استفاده کنم. در ادامه این مقاله هر کدام از این موارد را بررسی می‌کنم.

چطور اسلایسر را به اکسل اضافه کنیم؟

از آنجاییکه اسلایسر ابزار پرکاربردی، مایکروسافت روش‌های مختلفی برای اضافه کردن اسلایسر تعریف کرده است. توی پرانتز بگم برای انجام مثال‌های اسلایسر همراه من، اکسل فایل فروش از مقاله قبلی را دانلود کنید. بعد هم سه تا فایل گیف زیر را نگاه کنید تا با چند روش اضافه کردن اسلایسر به اکسل آشنا بشوید.

۱-جدول، نمودار یا پیوت تیبل را انتخاب کنید و بعد از منو Insert‌ گزینه slicer را انتخاب کنید. ستونی که قصد فیلتر کردن دارید را مشخص کنید و بعد دکمه Ok را کلیک کنید. به همین سادگی فیلتر به جدول/نمودار/پیوت تیبل شما اضافه شد.

۲-پیوت تیبل را انتخاب کنید. در سمت راست جدولی با نام Pivot Table Fields نمایش داده می‌شود. بر روی فیلدی که قرار است فیلتر شود کلیک راست کنید و گزینه Add Slicer را کلیک کنید. اسلایسر در کنار پیوت تیبل نمایش داده می‌شود.

 

۳-بر روی پیوت تیبل کلیک کنیدو تب Analyze در انتها ظاهر می‌شود. بر روی آن کلیک کنید و بعد هم گزینه Insert Slicer را کلیک کنید. از منویی که باز می‌شود، فیلدی که می‌خواهید اسلایسر برای آن تعریف شود را انتخاب کنید و تمام. اسلایسر به صفحه شما اضافه شد.

انتخاب چند گزینه در فیلتر

گوشه بالا سمت راست فیلتر، آیکون چند تا تیک هست. با انتخاب آن امکان انتخاب چند گزینه برای فیلتر وجود دارد.

 

نمودار تعاملی با اسلایسر

اسلایسر فقط فیلتر جدول یا پیوت تیبل نیست. خبر خوب اینکه با اسلایسر می‌توانیم نمودارها را هم فیلتر کنیم. فقط کافیه که یک نمودار به صفحه اضافه کنید و بعد با هر کدام از روش‌های که بالا گفتم یک اسلایسر به صفحه اضافه کنید. حالا به راحتی، نمودار را با کمک اسلایسر فیلتر کنید.

 

 

 

چند اسلایسر برای یک پیوت تیبل یا جدول

خیلی راحت می‌توانید چند تا فیلتر برای پیوت تیبل یا جدول تعریف کنید. به عنوان مثال هم برای سال و هم استان اسلایسر تعریف کنید.

 

سفارشی کردن اسلایسر

وقتی که بر روی اسلایسر کلیک کنید، یک تب به نام Option‌ در انتها اضافه می‌شود. با کمک گزینه‌هایی موجود در این قسمت ‌می‌توانید اسلایسر را سفارشی کنید. به عنوان مثال:
-نام اسلایسر را تغییر دهید. در مثال زیر من از اسلایسر Ostan_Name برای فیلتر استان‌ها استفاده کردم. با کمک گزینه Caption‌ در Slicer Setting نام نمایشی را به “نام استان” تغییر دهید.
-ممکن است فروش در برخی استان‌ها انجام نشده باشد. بهتر است که این استان‌ها در اسلایسر نمایش داده نشود. برای این کار کافی است که تیک کنار گزینه Hide Items with no data از قسمت Slicer Setting را کلیک کنید.
-می‌توانید رنگ بندی اسلایسر را در قسمت Slicer Style تغییر دهید.
-می‌توانید مشخص کنید که اسلایسر به جای یک ستون، در چند ستون نمایش داده شود.

 

 

مجموع فروش به تفکیک استان و سال با کمک پاور پیوت

در مقالات قبلی نحوه ساخت سلسله مراتب کارکنان، سلسله مراتب تاریخ و سلسله مراتب جغرافیایی را بررسی کردم. در این مقاله قصد دارم که سلسله مراتب تاریخ و جغرافیا را در یک گزارش ترکیب کنم.

برای این کار یک فایل اکسل آماده کردم که در آن مقدار فروش در هر استان و در هر سال مشخص است.

 قصد دارم گزارشی آماده کنم که مقدار فروش به تفکیک هر سال و هر استان مطابق تصویر زیر نمایش داده شود.

 

برای تهیه چنین گزارشی به سلسله مراتب تاریخ و سلسله مراتب جغرافیایی احتیاج دارم. طبق مقاله سلسله مراتب تاریخ و سلسله مراتب جغرافیا، جدول مربوط به این دو سلسله مراتب را به اکسلم اضافه کردم.

در سلسله مراتب تاریخ، از آنجاییکه گزارش‌ها در سطح ماه است، به داده‌های روز احتیاج ندارم. بنابراین آنها را حذف کردم و ستون Id را اضافه کردم.

 

 

از آنجایی که گزارش‌ها در سطح استان و شهرستان است مابقی اطلاعات مربوط به تقسیمات کشوری از جمله بخش، دهستان، آبادی … را نیاز نداشتم. بنابراین فایل تقسیمات کشوری که در مقاله سلسله مراتب جغرافیایی تهیه شده بود را باید تغییر می‌دادم. بنابراین مراحل زیر را طی کردم.

۱-فایل اکسل تقسیمات کشوری که از نت دانلود کرده بودم را به فضای اکسل اضافه کردم.

۲-بقیه اطلاعات مربوط به آبادی، شهر، دهستان و بخش اضافه بود بنابراین آنها را حذف کردم.

۳-با حذف ستون‌های مربوط به آبادی، شهر، دهستان و بخش کلی از سطرها تکراری می‌شوند، برای حذف این تکراری به تب Data رفتم و بر روی گزینه Remove Duplicate‌ کلیک کردم. سطرهایی که مقدار تکراری داشتند، حذف شدند.

۴-با حذف سطرهای تکراری، ممکن است که برخی سلول‌ها مقدار Blank یا Null داشته باشند. برای حذف سلول‌های اینچنینی باید با کلیک بر روی گزینه From Table‌ در تب Data داده‌های موجود را به فضای پاور کوئری ببریم. در آنجا سلول‌های حاوی مقادیر Null یا Blank را فیلتر می‌کنیم.

۵-در محیط پاور کوئری با کلیک بر روی تب Add Column‌ و بعد Add Index Column برای جدول ایندکس تعریف می‌کنیم. نام ستون ایندکس را به Id تغییر میدیم. و بعد با کلیک بر روی گزینه Close&Load در تب Home به فضای اکسل برمیگردیم.

 

پس از آنکه هر سه جدول تاریخ، جغرافیا و فروش آماده شد، آنها را به مدل داده‌ای اضافه کردم. ارتباط بین آنها را برقرار کردم. سلسله  مراتب را ساختم و بعد هم رفتم سراغ پیوت تیبل.

 

فایل نهایی را از اینجا دانلود کنید.