معرفی محصولات پاور بی ای

Power BI Desktop معروف ترین محصول Power BI است و شهرت این محصول تا جایی پیش رفته که اغلب افراد، این دو را معادل یکدیگر می‌دانند.
این در حالیکه است Power BI Desktop، فقط یکی از محصولات Power BI است و Power BI در برگیرنده مجموعه‌ متنوعی از محصولات و سرویس‌های است که عبارتند از:

  • Power Bi Desktop
  • Power BI Report Serve
  • Power BI Service
  • Power BI Mobile
  • Power BI Embedded

 

 

Power Bi Desktop

یک برنامه تحت ویندوز است که به سادگی نصب می‌شود و امکان اتصال به منابع داده، مدلسازی داده و بصری سازی داده را فراهم می‌کند. داشبورد و گزارش‌های ساخته شده با این نرم افزار فقط بر روی سیستمی که بر روی آن نصب شده است در دسترس قرار دارد و از منابع (رم، CPU) همان سیستم استفاده می کند. با کمک این ابزار نمی‌توانید گزارش یا داشبورد را بر روی سرور شرکت قرار دهید تا مدیران یا کارکنان دیگر هم گزارش شما را مشاهده کنند.

 

Power BI Report Serve

فرض کنید که گزارش یا داشبورد را با نرم افزار Power BI Desktop طراحی کردید و حالا می خواهید که بر روی سرور شرکت قرار دهید تا مدیر و مابقی کارکنان از طریق مرورگر آن را مشاهده کنند. برای این کار می‌توانید از Power BI Report Server استفاده کنید.

 

Power BI Service

در دو حالت قبلی پردازش گزارش یا دشبورد با کمک منابع (رم، CPU) و بر روی کامپیوتر/سرور موجود در شرکت انجام میشد. اما با کمک Power BI Service پردازش گزارش یا دشبورد بر روی ابر مایکروسافت انجام می‌شود و از منابع موجود در سرورهای مایکروسافت استفاده می‌کند. این سرویس در ایران خیلی طرفدار ندارد. چون از یک طرف باید کلیه داده‌های شرکت به ابر (کلود) مایکروسافت منتقل شود و در آنجا پردازش شود. خیلی از شرکت‌ ها علاقه ندارند که داده‌ها از شرکت خارج شود. دوم اینکه کپی رایت در ایران اجرا نمی شود. یکی از جذابیت‌های Power BI Service علاوه بر سخت افزار، هزینه نرم افزاری کمتر است و بسیاری از نرم افزارها بر روی سرور کلود نصب شده است و نیازی به خرید آنها نیست.

 

Power BI Service سه نوع لایسنس مختلف دارد:

  • Power BI Free: همانطور که از نام اش مشخص است، رایگان است. فقط باید با یک ایمیل شرکتی در سایت powerbi.com ثبت نام کنید. بعد هم گزارش و داشبوردهای مورد نیازتون را بسازید. دقت کنید که آدرس‌ ایمیل متداول مثل gmail یا yahoo را قبول نمی‌کند و حتما باید از یک دامنه خاص تر باشد. به عنوان مثال من از آدرس ایمیل info@bi-iran.ir استفاده کردم.
  • Power BI Pro: به ازا هر کاربری که از این سرویس استفاده می‌کند، باید یک لایسنس تهیه شود.
  • Power BI Premium: برای سازمان‌های بزرگ مناسب است. نیازی نیست که به ازا هر کاربر یک لایسنس تهیه شود.

 

Power BI Mobile

اپلیکشن موبایل که بر روی گوشی تلفن همراه نصب می‌شود. برای سیستم عامل‌های اندروید، IOS و ویندوز فون توسعه داده شده است. با کمک این اپلیکشن می‌توانید گزارش یا داشبوردهای ساخته شده را در هر زمان بروی گوشی تلفن همراه مشاهده کنید.

 

Power BI Embedded

نامی است که به مجموعه Power BI API تعلق گرفته است و با کمک آن می‌توانید داشبورد یا گزارش را در بدنه یک اپلیکشن (شیرپوینت، صفحه وب …) دیگر قرار دهید. به عنوان مثال من در مقاله آمار به روز کرونا، از این قابلیت استفاده کردم. در انتهای مقاله یک داشبورد قرار دارد. این داشبورد در واقع بر رویPower BI Service است و با کمک Power BI Embedded به این صفحه اضافه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.