مجموع فروش به تفکیک استان و سال با کمک پاور پیوت

در مقالات قبلی نحوه ساخت سلسله مراتب کارکنان، سلسله مراتب تاریخ و سلسله مراتب جغرافیایی را بررسی کردم. در این مقاله قصد دارم که سلسله مراتب تاریخ و جغرافیا را در یک گزارش ترکیب کنم.

برای این کار یک فایل اکسل آماده کردم که در آن مقدار فروش در هر استان و در هر سال مشخص است.

 قصد دارم گزارشی آماده کنم که مقدار فروش به تفکیک هر سال و هر استان مطابق تصویر زیر نمایش داده شود.

 

برای تهیه چنین گزارشی به سلسله مراتب تاریخ و سلسله مراتب جغرافیایی احتیاج دارم. طبق مقاله سلسله مراتب تاریخ و سلسله مراتب جغرافیا، جدول مربوط به این دو سلسله مراتب را به اکسلم اضافه کردم.

در سلسله مراتب تاریخ، از آنجاییکه گزارش‌ها در سطح ماه است، به داده‌های روز احتیاج ندارم. بنابراین آنها را حذف کردم و ستون Id را اضافه کردم.

 

 

از آنجایی که گزارش‌ها در سطح استان و شهرستان است مابقی اطلاعات مربوط به تقسیمات کشوری از جمله بخش، دهستان، آبادی … را نیاز نداشتم. بنابراین فایل تقسیمات کشوری که در مقاله سلسله مراتب جغرافیایی تهیه شده بود را باید تغییر می‌دادم. بنابراین مراحل زیر را طی کردم.

۱-فایل اکسل تقسیمات کشوری که از نت دانلود کرده بودم را به فضای اکسل اضافه کردم.

۲-بقیه اطلاعات مربوط به آبادی، شهر، دهستان و بخش اضافه بود بنابراین آنها را حذف کردم.

۳-با حذف ستون‌های مربوط به آبادی، شهر، دهستان و بخش کلی از سطرها تکراری می‌شوند، برای حذف این تکراری به تب Data رفتم و بر روی گزینه Remove Duplicate‌ کلیک کردم. سطرهایی که مقدار تکراری داشتند، حذف شدند.

۴-با حذف سطرهای تکراری، ممکن است که برخی سلول‌ها مقدار Blank یا Null داشته باشند. برای حذف سلول‌های اینچنینی باید با کلیک بر روی گزینه From Table‌ در تب Data داده‌های موجود را به فضای پاور کوئری ببریم. در آنجا سلول‌های حاوی مقادیر Null یا Blank را فیلتر می‌کنیم.

۵-در محیط پاور کوئری با کلیک بر روی تب Add Column‌ و بعد Add Index Column برای جدول ایندکس تعریف می‌کنیم. نام ستون ایندکس را به Id تغییر میدیم. و بعد با کلیک بر روی گزینه Close&Load در تب Home به فضای اکسل برمیگردیم.

 

پس از آنکه هر سه جدول تاریخ، جغرافیا و فروش آماده شد، آنها را به مدل داده‌ای اضافه کردم. ارتباط بین آنها را برقرار کردم. سلسله  مراتب را ساختم و بعد هم رفتم سراغ پیوت تیبل.

 

فایل نهایی را از اینجا دانلود کنید.

3 دیدگاه برای “مجموع فروش به تفکیک استان و سال با کمک پاور پیوت

  1. Ehsan گفته:

    بسیار عالیست. پیشنهاد می کنم برای کامل شدن یک دشبورد از همین دیتا بسازید و در پایین پست اضافه کنید. چارت مربوط به تاریخ و نقشه جغرافیا برای نمایش فروش به صورت حبابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.