تحلیل افزوده

وبلاگ capterra یکی از وبلاگ های فعال در حوزه هوش تجاری است که مقالات خوبی درباره اخبار و تازه های حوزه هوش تجاری منتشر می‌کند. چند روز پیش دیدم که مقاله‌ای درباره تحلیل افزوده (Augmented Analytics) منتشر کرده بود و عنوان کرده بود که طبق پیش بینی گارتنر برای سال ۲۰۲۰، این قابلیت، محرک اصلی خرید نرم افزارهای هوش تجاری در سال‌های پیش رو است. تحلیل افزوده اصطلاح جدیدی برای من بود. و دقیقا مفهوم اش را درک نمی کردم و از آنجاییکه گارتنر اعلام کرده بود که تحلیل افزوده، آینده داده و تحلیل است، مصصمم شدم که از این اصطلاح نسبتا جدید رمزگشایی کنم.

سوال اول و اصلی این بود که تحلیل افزوده چیست؟ و چه فرقی با تحلیل معمولی دارد؟

تحلیل افزوده همان هوش تجاری است که الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیز به آن اضافه شده است. می‌دانید که الگوریتم‌های یادگیری ماشین، دسته‌ای از الگوریتم‌ها هستند که الگویی را یاد می‌گیرند و سپس می‌توانند آن الگو را تشخیص بدهند و دوباره تولید کنند. به عنوان مثال عکس یک سیب را به الگوریتم یادگیری ماشین می‌دهیم، بعد از آن عکس سیب تشخیص می‌دهد و می‌تواند عکس سیب را رسم کند.

حالا در فضای هوش تجاری، الگوریتم یادگیری ماشین چه گره‌ای را باز میکند؟ تقریبا تمام کسانی که درگیر پروژ‌ه‌های هوش تجاری هستند، اذعان دارند که آماده کردن داده (Data Preparation) ، یکی از مراحل بسیار زمان بر و تکراری پروژه‌های هوش تجاری است. الگوریتم‌های هوش تجاری در این مرحله به کمک توسعه دهندگان و تحلیل گران میآیند و آنها را از شر بسیاری از کارهای تکراری نجات می‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید که ۱۰۰ فایل اکسل دارید که در همه آنها شهر علی آباد به اشتباه سرهم (علیاباد) نوشته شده است. پیشتر تحلیل‌گر یا توسعه دهنده باید زمان زیادی صرف تصحیح این اشتباه می‌کرد. اما الگوریتم‌های یادگیری ماشین مسولیت تصحیح چنین کارهای تکراری و زمانبری را برعهده گرفته اند.

در تحلیل افزوده امکان پرس و جو به زبان طبیعی وجود دارد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید قیمت متوسط اجناس را بدانید، فقط کافی که عبارت “Whats the average price of this item” را تایپ کنید. خود الگوریتم‌ عبارت شما را به اس کیو ال تبدیل می‌کند، اجرا می‌کند و نتیجه را برای شما نمایش می‌دهد. (متاسفانه بلاد کفر کلا زبان فارسی را نادیده گرفتند و امکان پرس و جو به زبان فارسی را در سیستم‌های هوش تجاری تعبیه نکردند.)

در حال حاضر و بدون چنین امکانی، برای پاسخ به سوال فوق باید کدهای زیر تایپ شود.

 

 

 

تعریف تحلیل افزوده و پیاده سازی آن، در حال گذراندن دوران طفولیت خود است و تنوع مثال، ابزار، تعریف، کاربرد آن در سطح نت کم بود. در صورتی که اطلاعات بیشتری در مورد تحلیل افزوده دارید و یا اگر پروژه ای در این زمینه انجام دادید، لطفا در پایین این پست تجربه خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.