ابزار هوش تجاری در مایکروسافت (۵)

موبایل ریپورت پابلیشر (Mobile Report Publisher)

در سلسه مقالات ” هوش تجاری در مایکروسافت” به بررسی ابزارهای هوش تجاری که توسط مایکروسافت ارائه شده است پرداختیم و گفتیم که این ابزارها به دو دسته کلی تقسیم می شوند، یک دسته از ابزارها مخصوص متخصصان آی تی، شرکت های بزرگ و دیتابیس های بزرگ و متنوع است. سرویس‌های SSIS, SSAS, SSRS در این دسته از ابزارها قرار دارند. دسته دیگر از ابزارها که اصطلاحا به ابزارهای سلف سرویس (خویش فرما) شهرت دارند، برای شرکت‌ها و پایگاه داده‌های کوچک مناسب هستند و برای استفاده از این دسته به دانش تخصصی آی تی خاصی نیست. هوش تجاری در اکسل و پاور بی آی در این دسته قرار می گیرند.

در سال ۲۰۱۵ مایکروسافت نقشه راه توسعه‌های آتی خود را منتشر کرد و در آن عنوان کرد که تمرکز اصلی مایکروسافت در توسعه‌های آتی ابزارهای هوش تجاری، بر روی “ابزارهای بین سیستمی و بین پلت فرمی” خواهد بود. به این معنی که گزارش‌های هوش تجاری هم در سیستم‌های مختلف اعم از کامپیوتر، تبلت، موبایل … و هم در بین پلت فرم‌های مختلف اعم از ویندوز، لینوکس … قابل طراحی و نمایش خواهد بود.

در راستای توسعه گزارش‌های بین سیستمی، مایکروسافت در آپریل ۲۰۱۵ شرکت دیتازن (DataZen) را خریداری نمود. شرکت دیتازن از سال ۲۰۰۲ فعالیت خود را در زمینه ساخت ابزارهای گزارش ساری و مصورسازی داده شروع کرده بود. این شرکت به طور خاص بر روی طراحی و نمایش گزارش بر روی گوشی موبایل تمرکز کرده بود و بیش از ۱۰۰۰۰ شرکت از سراسر دنیا از محصولات آن استفاده می کردند.

 مایکروسافت پس از مشاهده استقبال خوب از این ابزار شرکت دیتازن، به جای آنکه یک ابزار طراحی و نمایش گزارش بر روی موبایل را از صفر طراحی کند، شرکت دیتازن را در آپریل ۲۰۱۵ خرید. در نسخه ۲۰۱۶ مایکروسافت، محصولات دیتازن با اس کیو ال ۲۰۱۶ ترکیب کرد و پلتفرم هوش تجاری برای نماش گزارش ها بر روی گوشی و تبلت را به وجود آورد. این پلت فرم اصطلاحا موبایل ریپورت پابلیشر (Mobile Report Publisher) نامیده شد.

موبایل ریپورت پابلیشر، ابزار گزارشگیری نسبتا جدید مایکروسافت است که امکان طراحی و نمایش گزارش‌ها بر روی سیستم‌های مختلف (ویندوز، اندروید، آی او اس، ..) و اندازه‌های مختلف صفحه نمایش ( موبایل، تبلت، لپ تاپ … ) را فراهم می کند.

برای طراحی گزارش با استفاده از موبایل ریپورت پابلیشر، SSRS‌ باید بر روی سیستم نصب شود. بعد از آن موبایل ریپورت پابلیشر می‌تواند به منابع داده‌ای مختلفی چون اکسل، اس کیو ال یا کیوب وصل شود و داده‌ها موردنیاز را از آنها بخواند. طراح گزارش‌ها می‌تواند گزارش‌های مورد نیاز خود را طراحی کرده و بر روی سرور گزارش‌های قرار دهد. در تصویر زیر محیط طراحی گزارش را مشاهده می‌کنید.

پس از طراحی گزارش توسط طراح و انتشار آن بر روی سرور گزارش‌ها، کاربر نهایی (مشاهده کننده گزارش‌ها) باید اپلیکشن موبایل ریپورت پابلیشر را بر روی گوشی همراه خود نصب کند و سپس تنظیمات لازم بر روی اپلیکشن را انجام دهد تا به سرور گزارش وصل شود. پس از آن می تواند گزارش‌های طراحی شده مختص موبایل را مشاهده کند. نمونه‌ای از گزارش‌های طراحی شده برای سایز‌‌ها مختلف صفحه نمایش را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.