نمودار خطی – نمودار نقشه درختی

نمودار خطی

در مقاله قبلی به بررسی نمودار ستونی پرداختیم. نمودار ستونی برای تعداد کم و گسسته اقلام مناسب است. اما در صورتی که تعداد اقلام افزایش پیدا کند و یا ماهیت پیوسته (زمان) داشته باشد، کارایی خود را از دست می‌دهد و به اندازه کافی گویا نیست. در چنین شرایطی می توان از نمودار خطی استفاده کرد. دقت کنید که در نمودار خطی، مقادیر به صورت دقیق مشخص نیست و بیشتر نشان دهنده روند تغییرات است تا مقدار دقیق.

نمودار خطی عمدتا به عنوان یک نمودار وابسته به زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و محور افقی (X) در آن نشان دهنده بعد زمان است.

 

 

نمودار نقشه درختی

(این قسمت با کمی تغییر از “کتاب از رسم نمودار تا طراحی داشبورد در اکسل ۲۰۱۶” نوشته دکتر امید معتمدی انتخاب شده است)

نمودار نقشه درختی برای مقایسه داده‌ها با ساختار سلسه مراتبی و تعداد گروه‌های بالا مناسب می‌باشد.

به عنوان مثال فرض کنید که قصد نمایش میزان درآمد حاصل از فروش محصول در هر یک از استان‌ها را با یکدیگر و مقایسه آنها را داریم. استان‌ها را به چهار ناحیه تقسیم کرده‌ایم و می‌خواهیم مقادیر فروش در هر استان، با استان‌های همان ناحیه و استان‌های سایر ناحیه‌های مقایسه کنیم. جدول اکسل مربوط به این داده‌ها به شکل زیر است:

 

 

 

 

در این حالت به علت تعداد بالای استان‌ها و گروه‌بندی شدن آنها، نمی توانیم، از نمودارهای قبلی استفاده کنیم و باید از نمودارهای سلسه مراتبی از جمله نموداری نقشه درختی استفاده کنیم. نمودار مرتبط به این لیست را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

 

 

 

 

در این نمودار در هر ناحیه، هر استان با یک مستطیل نمایش داده می‌شود که اندازه آن متناسب با عدد مربوط به درآمد در آن استان می‌باشد، به گونه‌ای که هر چقدر در یک استان درآمد حاصله بیشتر باشد، مستطیل مربوط به آن استان بزرگتر می‌باشد. به عنوان مثال مستطیل‌های زرد نشان دهنده ناحیه دو است. پنج استان در این ناحیه قرار دارد. بیشترین مقدار مربوط به استان تهران است که مساحت بیشتری را به خود اختصاص داده است و کمترین مقدار مربوط به استان گیلان است که مساحت کمتری دارد.

نحوه چینش این مستطیل‌ها در هر ناحیه به گونه‌ای است که بزرگ‌ترین آنها در سمت چپ بالای ناحیه قرار می‌گیرد. در ناحیه سه، تهران بیشترن مقدار را دارد و در سمت چپ و بالا قرار گرفته است. هر چه به سمت راست و پایین آن ناحیه حرکت می‌کنیم، مربع‌ها کوچک‌تر (بیانگر استان‌هایی که درآمد حاصل از فروش در آن استان نسبت به سایر استان‌ها کمتر است) نمایش داده‌ می‌شود. استان گیلان کمترین میزان درآمد را داشته است، بنابراین در گوشه پایین سمت راست قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.