هوشمندی موقعیت

هوشمندی موقعیت (Location intelligence) یکی از مباحث داغ در انجمن نرم افزارهای هوش تجاری است و تحلیل گران پیش بینی کرده اند که ارزش بازار تحلیل موقعیت در سال ۲۰۲۱، به بیش از ۱۶٫۳۴ میلیون دلار خواهد رسید.

موقعیت جغرافیایی قدمت طولانی در تحلیل های هوش تجاری دارد، به عنوان مثال شهر و استان مشتری در بسیاری از سیستم های اطلاعاتی ذخیره می شود  و نقشه جغرافیای نقش پررنگی در اغلب دشبوردها دارد.

با شیوع تلفن های هوشمند و انفجار سرویس های مبتنی بر موقعیت، شرکت ها به نوع جدیدی از اطلاعات در مورد مشتری دسترسی دارند، اطلاعاتی مانند اینکه مشتریان اغلب در کجاها تردد دارند، هر چند وقت یک بار به یک مرکز تجاری خاص سر می زنند، و یا اینکه برای کدام مغازه زمان بیشتری را صرف می کنند؟

این اطلاعات برای کسب کارهایی که شعب پراکنده ای دارند، مانند رستوران های زنجیره ای، نمایندگی خودروها و بیمه ها … بسیار مفید است و با کمک آن می توانند رفتار مشتریان و شعب را به خوبی تحلیل کنند.

چندی پیش آمازون با خرید هول فودز مارکت، همه را شگفت زده کرد. هول فودز مارکت یک فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی است که بر محصولات طبیعی و ارگانیک تمرکزد دارد. متخصصان موقعیت جغرافیایی، معتقد بودند که هر چند این فروشگاه عایدی چندانی از محل خرده فروشی مواد غذایی نصیب آمازون نمی کند، اما اطلاعات ارزشمندی در مورد عادات مصرف کنندگان محلی و تراکم جمعیت در اختیار آمازون قرار میداد.

موقعیت مشتریان با داده های دیگر مشتریان مانند اطلاعات پروفایل، رفتار و سابقه خرید ترکیب می شود و روندهای مشتریان را آشکار می کند. به عنوان مثال آیا مشتری بعد از اینکه روی آفر آنلاین کلیک کرد به یکی از شعب هم سر می زند؟ مشتریان چه مدت در شعب توقف میکنند؟ کدام آفر موجب مراجعه سریع تر مشتریان به شعب می شود؟…

سرریز اطلاعاتی یکی از چالش های پیش روی کسب و کارها است. مصرف کنندگان روزانه ده ها و یا صدها پیام تبلیغاتی مشاهده می کنند و به صورت ناخودآگاه بسیاری از تبلیغات را فیلتر می کنند. هوش موقعیت، امکان تبلیغ با توجه به موقعیت را فراهم می کند. به عنوان مثال در صورتی که مشتری در مکان خاصی بود، آفرهای خاصی برای او نمایش داده شود.

هوش موقعیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.