شباهت هوش تجاری و مرغ سوخاری !!! D:

نوشته شده توسط فرد سندمارک

چند وقت پیش، یکی از دوستان دوران دانشگاه ام  عنوان کرد که هوش تجاری برای کاربر نهایی کاربردی نیست چون فقط سطح اطلاعات را نشان می دهد و وارد عمق داده ها نمی شود. بعد هم داشبوردها را با یک دستگاه اسکن مقایسه کرد و گفت که هر دو فقط سطح را نشان می دهند. نظر او با توجه به کارهایی که رییس من با دشبوردها انجام میداد و عطش فوق العاده بازار به ابزارهای هوش تجاری کاملا اشتباه بود.

نظرات او باعث شد تا جدی تر به هوش تجاری فکر کنم و دنبال مثال کاملا ملموسی برای توضیح ساختار و نحوه کارکرد هوش تجاری بگردم. به فکرم رسید که هوش تجاری از جهاتی شبیه مرغ سوخاری است. خواهش می کنم چند لحظه جلو لبخندتون را بگیرید تا بیشتر در مورد این شباهت توضیح دهم. دوستم هم بعد از این توضیحات قبول کرد که هوش تجاری به مرغ سوخاری بیشتر شبیه تا دستگاه اسکن.

همانطور که می دانید مرغ سوخاری از  سه قسمت اصلی تشکیل شده است. پوسته سوخاری، خوراک اصلی که همان گوشت مرغ است و نهایتا استخوان بندی داخلی. در این آنالوژی پوسته مثل دشبورد و المان های بصری دیگر است که کاربر نهایی آن را می بیند. خوراک اصلی یا همان گوشت مرغ مانند موتور تحلیلی است که داده های اصلی را برای دشبورد و المان های تصویری تهیه می کند. همان طور که گوشت مرغ قسمت اعظم مرغ سوخاری را تشکیل می دهد، موتور تحلیلی و داده ها هم قسمت اعظم سیستم هوش تجاری را تشکیل می دهد. استخوان بندی هم همان فریم ورک و ابزارهای هوش تجاری است که کل سیستم هوش تجاری را کنار هم قرار می دهد. استخوان مرغ سوخاری استفاده نمی شود اما عملا بدون وجود استخوان بندی، مرغ سوخاری هم وجود نداشت. به طور مشابه، فریم ورک و ابزارهای هوش تجاری هم مستقیما مورد استفاده قرار نمی گیرند اما عملا بدون آنها سیستم هوش تجاری وجود نداشت.

پوسته مرغ سوخاری از لحاظ بصری، جذاب و خوشمزه است اما وعده غذای اصلی نیست و ارزش غذایی چندانی ندارد. به طور مشابه در دشبوردها نیز، دشبوردها از لحاظ بصری زیبا و خیره کننده هستند اما ارزش اصلی دشبورد به موتور تحلیلی و داده های لایه زیرین است. از طرف دیگر، هر چقدر هم که پوسته مرغ سوخاری جذاب و خوشمزه به نظر برسد، اگر که گوشت مرغ به خوبی آماده نشده باشد، خشک و سفت باشد و به سختی بلیعده شود، عملا مرغ سوخاری ارزش اش را از دست می دهد و استفاده نمی شود. در مورد سیستم های هوش تجاری نیز این قانون برقرار است. هر چقدر هم که دشبوردها به زیبایی طراحی شده باشند، در صورتی که داده های درستی را نمایش ندهند و به سختی فهمیده شوند، عملا ارزشی ندارند و به کار گرفته نمی شوند.

امیدوارم شما هم مثل دوستم قبول کرده باشید که شباهت هوش تجاری به مرغ سوخاری بیشتر از دستگاه اسکن است و سیستم های هوش تجاری فقط یک تصویر اسکن ثابت را نشان نمی دهند، بلکه توسط داده های ارزشمند لایه های زیرین تغذیه می شوند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.