آمار شیوع کرونا

روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸، وزارت بهداشت اعلام کرد که دو نفر در قم به علت ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند. طی چند روز گذشته خودم و اطرافیانم استرس زیادی راتحمل کردیم. مرتب اخبار را دنبال می‌کردم تا از شدت شیوع بیماری، جغرافیای شیوع، میزان کشنده بودن … اطلاع پیدا کنم. متاسفانه آمار دقیق و متمرکزی در این خصوص وجود نداشت. فقط دو خبر رسمی (اینجا و اینجا) توسط وزارت بهداشت اعلام شده بود و بقیه اخبار بیشتر به نظر گمانه زنی میرسید. اخبار وزارت بهداشت به صورت متنی بود و برای من که به داده‌های بصری عادت دارم، ملموس نبود. بنابراین دست به کار شدم و با کمک Power BI دشبورد زیر را تهیه کردم.

 

 

 

تا امروز ابتلا ۱۸ نفر به کرونا به طور رسمی اعلام شده است. شیوع بیماری بیشتر در قسمت مرکزی ایران و در استان‌های قم و تهران است. از ۱۸ مورد ابتلایی که اعلام شده است، ۴ مورد یعنی حدود ۲۲ درصد منجر به فوت شده است.

این آمار من را بیشتر نگران کرد. ۲۲ درصد ابتلا منجر به فوت، درصد بالایی بود. دنبال این سوال بودم که آیا کرونا تا این حد کشنده است، یا اینکه آمار ابتلا به درستی اعلام نشده است و بیشتر آمار فوت شدگان اعلام شده است.

سراغ آمار جهانی کرونا رفتم. از سایت worldometers که آمار کرونا را به صورت زنده منتشر می‌کند، استفاده کردم و داشبورد زیر را با کمک پاور بی‌آی تهیه کردم.

در داشبورد مشخص است که شیوع کرونا بیشتر سمت آسیای جنوب شرقی است و افریقا یا آمریکای جنوبی تقریبا موردی مشاهده نشده است.

با توجه به داشبورد بالا مشخص است حدود ۲٫۹ درصد از ابتلا به کرونا منجر به فوت شده است. هر چند این آمار هنوز بالا است، اما به نسبت برداشتی که جسته و گریخته از شبکه‌های مختلف گرفته بودم، بهتر بود. آرامش نسبی پیدا کردم.

هر چند در داشبورد مشخص نیست و اطلاعاتی در مورد وضعیت (سن، جنیست، سابقه بیماری …) فوت شدگان وجود ندارد، اما اغلب در اخبار اعلام شده است که آمار فوت بیشتر مربوط به افراد مسن و یا  دارای سابقه بیماری است.

اگر منبع آماری موثقی در مورد وضعیت (سن، جنسیت، سابقه بیماری …) بیماران سراغ دارید، لطفا اطلاع دهید تا به داشبورد اضافه کنم.

مطالب فوق، برداشت من از داشبورد فوق بود. اگر که شما برداشت دیگری دارید لطفا در پایین این پست پیام بگذارید.

 

خیلی مراقب خودتون و عزیزان تون باشید و اگر که فکر می‌کنید این مقاله می‌تونه در کاهش استرس کسی کمک کنه، لطفا آن را با اطرافیان تون به اشتراک بگذارید.

 

آپدیت ۴ اسفند ۹۸

وزارت بهداشت اعلام کرد که آمار مبتلایان به ویروس کرونا به ۲۸ نفر و فوت شدگان به ۵ نفر افزایش پیدا کرده است. داشبوردهای مربوطه با توجه به آمار جدید وزارت بهداشت و آمار جهانی کرونا به روزرسانی شد. در نتیجه آمار جدید ایران و جهان، نسبت فوت شدگان به کل مبتلایان در ایران برابر ۱۷٫۸ و در جهان برابر با ۳٫۱ درصد است. این اختلاف ممکن است به علت اعلام صحیح تعداد مبتلایان باشد.

 

آپدیت ۶ اسفند ۹۸

 

 

 

با توجه به روزرسانی مرتب داشبوردها در اینجا، این داشبورد دیگر به روزرسانی نخواهد شد.

 

 

  • جهت مشاهده داشبورد بر روی کلود مایکروسافت از لینک زیر استفاده کنید. متاسفانه به علت تحریم ایران توسط Power BI، جهت مشاهده داشبورد باید از فیلترشکن استفاده کنید.

https://tinyurl.com/rskyyyw

 

 

  • اگر که به فیلترشکن دسترسی دارید،میتوانید داشبورد را در ادامه مشاهده کنید. متاسفانه به علت تحریم ایران توسط Power BI، در صورت خاموش بودن فیلترشکن، داشبورد نمایش داده نخواهد شد. 😕 😥

 

دقت کنید که داشبورد در دو صفحه تهیه شده است. یکی داشبورد مربوط به آمار ایران و دیگری مربوط به تمام کشورها.

در قسمت پایین و وسط، شماره داشبورد مشخص شده است. صفحه ۲ که پیش فرض است مربوط به آمار ایران است و صفحه اول مربوط به آمار کلیه کشورها.

3 دیدگاه برای “آمار شیوع کرونا

  1. رضا گفته:

    شما دسترسی به آمار واقعی ندارید بنابراین نمیتوان چنین تحلیلهایی انجام داد
    . تماس تلفنی کی از پزشکان یکی از بیمارستانهای قم با یکی از فامیل هاشون میگه که با وحشت ما تا الان ۲۰ فوتی کرونا داریم
    با توجه به درصد مرگ و میر کم و شیوع و سرایت سریع و دوره پنهان این بیماری، درصد مبتلاها بسیار بسیار بیشتره و سریع داره گسترش پیدا میکنه.
    . مسئولین مدام دارن انکار میکنند و میگن تحت کنترله. این یعنی گسترش سریعتر این بیماری. مقایسه کنید با نحوه مدیریت چینی ها (قرنطینه ۷۰ میلیون نفر و بیمارستانهای بزرگ و متخصصین ویژه این بیماری و ….)
    . اینجا حضور حداکثری در راهپیمایی و انتخابات ارزش اولویت اوله. این میشه مبنای همه تصمیم گیری های مسئولین
    . قبل از دهه فرخنده و مبارک و سعید فجر، افراد مبتلا به کرونا و در حال انتقال مشاهده شده بودن. به علاوه خبرهایی که این مشاهدات را تایید میکرد
    . حتی در شهرهای کوچکی مثل بابل، لاهیجان، بروجرد و … کرونا مشاهده شده (مشاهده نشده ها در همانجا خیلی بیشترند و در حال گسترشند) این یعنی این بیماری در مرحله وسیعی گسترش پیدا کرده است
    . از ۶ نفری که در کانادا شدن یکی شان ایرانی است که به تازگی آنجا رفته. مگه چند نفر ایرانی در این مدت کانادا رفتن که یکی شون کرونا داره؟ کمی با این نسبتها کار کنید به برآوردهای ترسناکی می رسید
    و…

    • هوش تجاری ایران گفته:

      ممنون از نظرتون

      اما “تماس تلفنی یکی از پزشکان، یکی از بیمارستان های قم، با یکی از فامیل هاشون”، منبع موثقی برای نشر تو فضای مجازی نیست.
      لطفا اگر که منبع موثقی سراغ دارید، معرفی کنید که من در داشبورد اضافه کنم.

      تلاش من این بود که با داده های موثق و مطمئنی که میشناسم و با بصری کردن آنها، درک بهتری از مساله ایجاد کنم.
      قبول دارم که داده کم و محدود بود، اما این حداقل کاری بود که با توجه به تخصص ام می تونستم انجام بدم.

      پیشنهادم به شما هم اینه که به جای نشر اخبار غیر موثق و ایجاد استرس بیشتر، تلاش کنید که با امکانات و توانایی هایی که دارید، هر چند محدود به کنترل یا مدیریت این شرایط کمک کنید.

      با تشکر

      • علیرضا گفته:

        در این محیط بسته باید بر اساس هوش و سرنخ ها تحلیل کنید
        نه بر اساس منابع موثق

        یک سرنخ به شما بدهم:
        چرا کرونا شب انتخابات تایید شد و بعد از اون ناگهان میبینیم که در حداقل ده شهر کشور مشاهده شده؟ وقتی حتی یک بیماری این چنینی تبدیل به موضوعی سیاسی می شود، شما از منبع موثق حرف میزنید؟

        بگذارید چند هفته بگذرد
        و ببینیم تحلیل شما چقدر به واقعیت نزدیک خواهد بود

        ایجاد استرس؟ هدف ایجاد هوشیاری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.